Travel | Vientiane, Laos


Vanaf Bangkok hebben we de slaaptrein naar Vientiane, de hoofdstad van Laos, gepakt. Hoe zo'n slaaptrein eruit ziet? Kijk naar de 3 foto's hieronder! Eerst is het eigenlijk een doodnormale treincoupƩ (staat hier niet op de foto), met twee bankjes tegenover elkaar, zodat je zeg maar een vierzitje hebt. Als je tegen de avond zin krijgt om te gaan slapen of gewoon lekker op een bed wilt chillen kun je deze vierzit omtoveren tot 2 bedden boven elkaar. Het bovenste bed komt 'uit het plafond geklapt' en het onderste bed schuif je uit de twee zitjes en tada: een soort van stapelbed is gecreƫerd! Ik moet zeggen dat zo'n slaaptrein mij alles behalve tegenviel. Wij vertrokken om 20:00 uit Bangkok en hadden een reis van zo'n 15 uur voor de boeg, maar in een slaaptrein is dit heel goed te doen! Van 20:00 tot 23:00/24:00 zit je gezellig te kletsen of even lekker een boek te lezen en daarna trek je je terug in je eigen bed door je gordijntje dicht te schuiven en kan het 'slapen' beginnen. Ben je een goede slaper (en word je niet wakker als je flink door elkaar geschud wordt door een voor je gevoel half ontspoorde trein)? Dan pak je zo een paar uurtjes slaap en met een beetje geluk word je rond 8 uur 's ochtends wakker en hoef je nog maar een paar uurtjes uit te zitten! Ikzelf ben een wat minder makkelijke slaper maar ook voor mij was het prima te doen, ondanks het feit dat ik als enige op een onverklaarbare wijze steeds mijn hele bed vol had liggen met dode vliegjes


's Ochtends bij de grens aangekomen moesten we ons visum aanvragen, maar kwamen we er hier achter dat je deze niet kon pinnen en hadden we allemaal natuurlijk nĆ©t iets te weinig geld bij ons. Snel zijn Benjamin, Lisanne en ik toen in een tuktuk gesprongen en hebben we ons naar de dichts bijzijnde ATM laten rijden. Met hierdoor iets vertraging kwamen we uiteindelijk in Vientiane aan, waar we ons direct verbaasden over de rust die hier heerste. 

Vientiane is de hoofdstad van Laos, maar is in niets te vergelijken met hoofdsteden als Bangkok en Hanoi. Vientiane is klein voor een hoofdstad. En rustig. Op een paar hoofdwegen na geen grote wegen met duizenden scooters, maar rustige straten. In Vientiane hebben we uiteindelijk niet heel veel bijzonders gedaan, vooral uitgerust uiteindelijk. Wel hebben we natuurlijk het bekende boeddha park bezocht, over de night market geslenterd en hebben we Ć©Ć©n dag een poging ondernomen zelf het National Park te bezoeken. Deze poging bestond uit een busrit in een lokale bus naar het Southern busstation, waarna we op dit busstation van de ene local naar de andere werden gestuurd. Helaas sprak op dit hele busstation eigenlijk niemand Engels, wat erin resulteerde dat niemand iets snapte van onze wilde plannen, ondanks dat we op een gegeven moment omgeven waren door tientallen nieuwsgierige locals. EĆ©n meneer dacht vervolgens slim te zijn en probeerde ons een busritje aan te smeren voor een bescheiden 50 dollar, waarna we onze plannen maar achter ons lieten en besloten die namiddag nog een bus richting onze volgende bestemming Vang Vieng te pakken. 





Locals een foto laten maken met een spiegelreflexcamera? Vaak is dit dan het resultaat, haha. 












5 opmerkingen:

  1. OOOOOOOOOOOOOOH HEIMWEE!

    Ik deed hetzelfde inderdaad. Er zit ook een 'bar' in die trein he, wist je dat wel? Echt hilarisch. En dat je gewoon de deuren rijdend open kan doen. Heimweeeee.

    Vientiane vond ik niet zo, ben zo benieuwd wat je van de rest gaat vinden. Heimweeeee. Vang Vieng, Luang Prabang. Ohh. ik wil terug.

    GENIET!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die bar in de trein heb ik inderdaad gespot! Super grappig!
      Helaas ben ik alweer terug in Nederland, maar ik vond Vientiane inderdaad ook niet zo.. De rest van Laos is veeel mooier!

      Verwijderen
  2. Cool om hetzelfde terug te zien! Ik ben er met de bus gekomen. Leuk om dit terug te zien, maar ik vond Vientiane niet heel geweldig. Laos is wel heel mooi hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, ik vond Vientiane ook het minst.. De rest van Laos is inderdaad vele malen mooier!

      Verwijderen