Travel | The story behind the picture #1

Soms hebben foto's niet veel uitleg nodig, ze vertellen uit zichzelf al een verhaal. Je vormt er zelf een idee bij: waar de foto gemaakt is, hoe de persoon op de foto zich voelt of hoe de sfeer was. Toch is dat soms lastig, vaak omdat je er zelf niet bij was en het daardoor moeilijk is er een verder verhaal bij te vormen. Daarom lijkt het mij leuk om door middel van deze rubriek op mijn blog elke week het - daadwerkelijke - verhaal achter een foto te vertellen. 

Vandaag trap ik af met onderstaande foto: 


Deze foto is gemaakt in Laos, dichtbij de stad Luang Prabang. Aangezien ik Diergeneeskunde studeer zal het niet als verrassing komen wanneer ik zeg dat ik gek ben op dieren. Op reis vind ik het daarom ook altijd erg gaaf om meer te weten te komen over de dieren die nog specifiek in die landen in het wild leven. In Aziƫ is dat natuurlijk (onder andere) de Aziatische Olifant. Helaas worden er in Laos nog steeds olifanten gebruikt in de bosbouw.
Deze olifanten moeten onwijs zwaar werk verrichten onder vaak hele slechte omstandigheden. Omdat het ons wel een hele mooie ervaring leek om in AziĆ« olifanten te 'ontmoeten' zijn we opzoek gegaan naar een plek waar olifanten goed worden behandeld. Helaas worden er ook voor toeristische doeleinden olifanten heel slecht behandeld en worden kalfjes bijvoorbeeld veel te vroeg weggehaald bij hun moeder om ze zo 'tam' genoeg te maken voor de toeristen. Dit tam maken gaat vaak gepaard met onder andere slaan met stokken... Hier wilden wij natuurlijk ook niet aan meewerken. We kwamen uit bij een centrum die olifanten probeert te redden uit de bosbouw. (Bijna) alle olifanten die hier zitten zijn dus gered en hebben hier een nieuw warm plekje gevonden. Natuurlijk ben ik nog steeds van mening dat oorspronkelijk wilde dieren er eigenlijk niet zijn om toeristen te vermaken en daarom zou ik graag nog eens (heb ze al wel in Thailand gezien) Ć©chte wilde olifanten willen spotten. Deze olifanten die in dit centrum zitten hebben natuurlijk hun hele leven met mensen gewerkt en zullen nooit meer wild worden, waardoor ze wel geschikt zijn om in beperkte mate in contact te brengen met toeristen en ook genieten van contact met mensen doordat ze meestal door mensen zijn grootgebracht. 
Deze olifant op de foto is de eerste olifant die we deze dag zagen. Ik vond haar prachtig. Olifanten stralen zoveel rust en warmte uit vind ik. Deze foto staat voor mij dan ook symbool voor de onvergetelijke dag die ik toen met de olifanten heb gehad. 

7 opmerkingen:

  1. wat een ontzettend gave en prachtige foto!
    wauw...

    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige foto! Wel verschrikkelijk dat al er misbruik wordt gemaakt van al die olifanten daar, het zijn zulke prachtbeesten..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! :) Ja, erg he. :( Gelukkig zijn ze er wel steeds meer mee bezig!

      Verwijderen
  3. Wat een geweldige foto's heb je op je blog!
    Jaloers!
    x
    www.rosemelon.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Olifanten zijn zulke indrukwekkende beesten! Heel sereen / solide en alsof niets ze kapot kan krijgen. Helaas staat de mens ze soms in de weg..
    Ik heb ze Zuid-Afrika in het wild mogen aanschouwen, dat was echt prachtig :)

    BeantwoordenVerwijderen