Reistips | Wat ik niet meeneem in mijn backpack



Mijn vriend en ik backpacken nu al meerdere jaren met één 'grote' backpack (50 liter + 5 volgens mij) en één mini backpack (net iets groter dan een dag rugtas). Zo kunnen we op bestemming mijn kleintje gebruiken als dag rugtas en zeulen we niet teveel troep met ons mee. Nu is het niet zo dat mijn vriend een zieke backpack heeft die helemaal vol is gestopt, onze backpack woog afgelopen jaar namelijk niet echt meer dan die van onze reisgenootjes... We nemen gewoon niet zoveel mee. Ik zal binnenkort een post wijden aan spulletjes die je écht niet moet vergeten en een post over tips en trick bij het inpakken. Voor nu zal ik wat dingen opnoemen die ik echt NIET in mijn backpack stop: veel te zonde van de ruimte en van het gewicht!

Bergschoenen 
Ik heb heel wat tours gedaan door de jungle en meerdere vulkanen beklommen, maar ik heb ze eigenlijk nog nooit gemist. Moet wel zeggen dat het beklimmen van de Rinjani vulkaan in Lombok op profielloze Allstars niet mijn slimste idee ooit was, maar het is uiteindelijk allemaal goed gegaan. ;) Op die ene keer na heb ik nog nooit gedacht: 'had ik nu maar bergschoenen bij me'. En omdat die rakkers vaak gigantisch zijn en niet de lichtste, zeg ik: lekker thuislaten, vooral als je richting Azië gaat! Tenzij je dus van plan bent hele bergbeklimmingen uit te voeren, maar dat zul je van jezelf wel weten.

Een badlaken
Als er iets verspilling is van kostbare backpackruimte dan is het een badlaken. Naast dat zo'n ding een enorm stuk van je backpack in beslag neemt, zijn ze ook nog eens niet praktisch. Ze drogen namelijk veel te langzaam. Als je gaat zonnen kan je dit prima doen op een grote omslagdoek, die ook nog eens multifunctioneel is: als handdoek, rok, jurk, sjaal, deken, enzovoort. Ook kun je vaak bij je guesthouse of hotel prima om een handdoek vragen die je op het strand kan gebruiken, zolang je deze maar weer netjes terugbrengt.

Parfum 
Af en toe zijn er op reis vast wel momenten waarop je nog even net iets lekkerder wil ruiken dan normaal. Maar om hier nou een hele parfumfles voor mee te nemen? Neem in plaats daarvan twee testertjes mee of een klein spuitje dat je kan vullen met je favoriete geurtje.

Spijkerbroeken 
Groot, log, te warm of te koud, een spijkerbroek meenemen is gewoon niet handig. Als vrouw kun je je in warme landen op iets koelere momenten vaak prima redden met een panty. Verder is het fijn om een dunne, klein opvouwbare broek mee te nemen. Dit kan een lekkere losse harembroek zijn als je naar warme landen gaat, maar als je naar koude landen gaat kun je beter iets winddicht kopen.

Meerdere flessen shampoo, zonnebrand, etc. 
Als je voor langere tijd op reis gaat hoeft dit natuurlijk niet te betekenen dat je voor de hele reis aan shampoo, zonnebrand, etc. mee moet sleuren. Ik vind het fijn om vanuit huis 1 flesje shampoo en 1 of 2 flessen (vriend en ik gebruiken andere factor) goede zonnebrand mee te nemen. Shampoo kun je onderweg zo kopen en ik moet zeggen dat ik het afgelopen jaar gewoon gered heb met de hoeveelheid zonnebrand die ik had meegenomen! Zo niet, dan kun je dit natuurlijk ook altijd kopen onderweg.

Wanneer je claustrofobisch bent: laat je klamboe ook maar thuis
Tijdens twee backpack reizen hebben we hem meegenomen, de klamboe. In zijn gele hoesje nam hij steeds best veel ruimte in en hebben we hem ook maar één keer gebruikt? Nee. Zelfs niet in het tropisch regenwoud van Sumatra. Nu moet ik hierbij zeggen dat mijn vriend en ik allebei claustrofobisch zijn en dat slapen onder een klamboe voor ons onmogelijk bleek (paniekaanvallen). Maar ook als je niet claustrofobisch bent hangen er, in Azië tenminste, bijna overal wel klamboe's. Mocht je ruimte over hebben en een hekel hebben aan insecten, dan kun je hem natuurlijk wel gewoon meenemen, zo'n ding weegt namelijk niet bijzonder veel.

Wat zijn dingen die jij echt niet meeneemt in je backpack?

5 opmerkingen:

  1. Haha, leuke post! Nee die dingen neem ik over het algemeen ook allemaal niet mee. Ik heb wel soms een parfum stick bij me; die vind ik wel fijn. Mini's zijn ook een goed idee inderdaad! Een klamboe hebben mijn vriend en ik wel nodig; vooral mijn vriend krijgt een allergische reactie op muggenbeten. Dus daar maak ik graag een uitzondering voor, al hebben we hem nog nooit meegenomen. Hij hangt inderdaad op de meeste plekken wel :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Parfumstick lijkt mij inderdaad ook erg fijn, goede tip! En een klamboe is in dat geval wel heel handig ja!

      Verwijderen
  2. Leuke post!
    Ik heb tot nu toe altijd een rolkoffertje meegenomen en geen backpack, dus dan is dat toch weer anders.

    Ik neem altijd wel een handdoek mee (niet zo'n hele grote), maar zo'n omslagdoek is inderdaad een idee. Neem je dan nog wel iets van een sneldrogende handdoek mee of helemaal niets?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vorig jaar had ik inderdaad een sneldrogende handdoek mee, maar omdat ik die niet fijn vind met afdrogen heb ik die eigenlijk steeds als strandlaken gebruikt. Ik neem vaak wel één klein handdoekje mee, maar ik vraag eigenlijk altijd gewoon een handdoek bij het guesthouse/hotel waar ik verblijf.. Vaak liggen ze er al wel, maar zo niet krijg je er dan eigenlijk altijd wel eentje!

      Verwijderen
  3. Toffe post! Ben zelf geen backpacker maar 'gewone vakantie' pakken gaat bij mij eigenlijk precies zo.

    Alleen wil ik dan shopruimte overhouden, haha.

    BeantwoordenVerwijderen